Polityka prywatności

POLITYKA PRYWATNOŚCI I INFORMACJE O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

Dokument stanowi Politykę Prywatności publicznego stowarzyszenia wiernych „Diakonii Ruchu Światło-Życie Diecezji Radomskiej”, ul . Malczewskiego 1, 26-600 Radom, zwanego dalej Diakonią.
Niniejsza polityka prywatności określa zakres i cele przetwarzania danych osobowych:
a) osób odwiedzających naszą stronę internetową,
b) osób korzystających z formularza kontaktowego,
c) dokonujących darowizn na cele statutowe Diakonii,
d) osób chcących zostać lub będących członkami Diakonii,
e) osób uczestniczących w wydarzeniach organizowanych przez Diakonię
oraz zawiera informacje wymagane przez mające zastosowanie przepisy prawa.
Diakonia jest publicznym stowarzyszeniem wiernych, organizacją o charakterze religijnym powołaną przez uprawniony do tego podmiot kościelny, tj. Biskupa Radomskiego.
Diakonię tworzymy my ludzie w różnym wieku, począwszy od dzieci, poprzez gimnazjalistów, licealistów, studentów, rodziny (DK) oraz kapłanów i siostry zakonne. Założycielem Ruchu jest Sługa Boży Ksiądz Franciszek Blachnicki. Opracował On program całej formacji, która odbywa się stopniowo i jest dopasowana do wieku. Nasza formacja wyraża się w ciągłym pogłębianiu osobistej relacji do Jezusa Chrystusa jako Pana i Zbawiciela. Osobisty związek z Jezusem nawiązujemy i pogłębiamy przez stały kontakt ze Słowem Bożym, dzięki codziennej modlitwie indywidualnej i wspólnej oraz świadomie przeżywanej Eucharystii. W formacji pomaga nam grupa – cotygodniowe spotkania wprowadzają nas w bliższy kontakt z Bogiem i z innymi ludźmi. Ty poznajemy siebie, innych, nawiązujemy przyjaźnie, odkrywamy nasze talenty i rozwijamy pasje.
Realizując naszą misję przetwarzamy dane osobowe m.in. naszych członków, uczestników spotkań, osób zainteresowanych działalnością Diakonii. Zbierając dane wdrażamy odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby zapewnić odpowiedni stopień bezpieczeństwa odpowiadający ryzykom naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie wystąpienia i wadze zagrożenia. Wypracowaliśmy i stosujemy odpowiednie polityki i procedury, które pozwalają nam zapewnić odpowiedni stopień ochrony danych osobowych.
Diecezja Radomska wyznaczyła inspektora ochrony danych, którym jest ks. Marcin Rogala. Można skontaktować się z nim w sprawach przetwarzania danych osobowych w Diecezji pisząc na adres e-mail: diodo@diecezja.radom.pl
1. Jakie przepisy prawa w zakresie ochrony danych osobowych stosujemy?
Przetwarzanie danych osobowych w ramach działalności Diakonii odbywa się w trzech obszarach, dla których zastosowanie znajdą odmienne regulacje prawne. Jako publiczne stowarzyszenie wiernych podlegamy także przepisom prawa Kościoła katolickiego, a co za tym idzie w zakresie przetwarzania danych osobowych stosujemy regulacje Dekretu Ogólnego KEP w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w Kościele katolickim z dnia 13 marca 2018 r. Ma on wyłączne zastosowanie w sprawach związanych z działalnością wewnętrzną Diakonii jako podmiotu kościelnego. Diakonia podejmuje także inicjatywy i prowadzi działalność w obszarach, które regulowane są przez odpowiednie przepisy zarówno kościelne jak i państwowe. Do takich spraw zalicza się zwykle głoszenie nauki chrześcijańskiej, działalność charytatywno-opiekuńczą, czy działalność edukacyjną. Przetwarzanie danych osobowych w tym obszarze oprócz regulacji Dekretu o ochronie danych osobowych regulują także przepisy ustaw krajowych a przede wszystkim regulacje ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (tzn. RODO). Trzecim obszarem jest działalność w sprawach pozakościelnych, tzn. niezwiązanych z religijnym charakterem naszej Diakonii. Także w tym trzecim obszarze jesteśmy zobowiązani odpowiednio stosować przepisy RODO i Dekretu.
2. Źródła i rodzaj zbieranych danych osobowych przez Diakonię
Diakonia zbiera, przechowuje i wykorzystuje różne dane osobowe, które zostały przekazane przez różne osoby dobrowolnie. W zależności od tego czy osoba odwiedza tylko naszą witrynę czy jest naszym członkiem, ofiarodawcą zbieramy dane osobowe:
a) Poprzez wypełnienie formularza zapisu do newslettera znajdującego się na witrynach radom.oaza.pl oraz dk.radom.pl. Podanie Danych jest dobrowolne, jednak niezbędne do umożliwienia przesyłania Użytkownikowi informacji o działaniach Diakonii.
b) Podczas wizyty na naszej stronie internetowej, wykorzystywane są pliki cookies przechowujące między innymi adres IP osoby odwiedzającej.
c) Gdy nastąpi kontakt z nami za pomocą strony internetowej, telefonu, poczty e-mail dobrowolnie przekazują nam Państwo swoje dane osobowe. To osoby zainteresowane określają zakres danych jakie nam przekażą np. imię, nazwisko, adres e-mail, kod pocztowy, miejsce zamieszkania, telefon. W przypadku udzielenia informacji dotyczących stanu zdrowia, poglądów politycznych, religii lub światopoglądu, pochodzenia rasowego lub etnicznego, jeżeli dotyczą jedynie członków lub byłych członków lub osób utrzymujących z nami stałe kontakty w związku z prowadzoną przez nas działalnością i naszymi celami będziemy je przetwarzać jako Diakonia w ramach uprawnionej działalności prowadzonej z zachowaniem odpowiednich zabezpieczeń. Takie dane osobowe nie będą ujawniane poza naszą wspólnotę bez zgody osoby, która nam je przekazała. W przypadku analizy stwierdzającej, że dane te nie są niezbędne dla realizacji celu do jakiego zostały nam przesłane zostaną one przez nas usunięte.
d) W przypadku przekazania ofiary na działalność statutową Diakonii. Zbierane są wtedy informacje niezbędne dla prawidłowego rozliczenia otrzymanego wsparcia finansowego.
e) Dane członków Diakonii i innych osób zaangażowanych w naszą działalność – zbieramy dane potrzebne do komunikowania się z grupą naszych członków i osób zaangażowanych w naszą działalność i wspólnego realizowania naszej misji.
f) Można skontaktować się z nami poprzez następujące kanały:
a. mail : paradiecezjalna.radom@wp.pl
b. formularz kontaktowy na stronie internetowej.
3. Podstawa prawna przetwarzania danych
Diakonia przetwarza dane osobowe zazwyczaj na podstawach:
a) niezbędności przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Diakonię. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje realizację celów Diakonii takich jak np. pełnienie swojej ewangelizacyjnej misji, informowanie o naszych działaniach. Kontakt z Diakonią sprawia, że zaczynamy przetwarzać Twoje dane osobowe;
b) niezbędności przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa w naszym przypadku to regulaminy, umowy z podopiecznymi, osobami zaangażowanymi w naszą działalność woluntarystycznej;
c) zgody osoby, której dane dotyczą. Zgody są zbierane w ściśle określonych celach i przetwarzanie dobywa się na potrzeby realizacji tychże celów. Zgoda może być w każdej chwili odwołana przez osobę, której dane dotyczą;
d) zobowiązania wynikające z przepisów prawa kanonicznego i prawa polskiego.
Zapewniamy jednocześnie, że dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczeństwo Twoich danym osobowym i by chronić prywatność osób, które nam je powierzyły.
4. Cel przetwarzania danych
Zawsze przetwarzamy Państwa dane osobowe w określonym celu i przetwarzamy tylko te dane osobowe, które są konieczne dla jego osiągnięcia.
W poniższej tabeli znajdą Państwo informacje dotyczące celów przetwarzania danych osobowych, podstawy prawnej przetwarzania wynikającej z przepisów RODO oraz okresów, przez które dane mogą być przechowywane.
Nazwa celu przetwarzania Opis celu przetwarzania Podstawa prawna przetwarzania Okres przetwarzania
Ewidencjonowanie i obsługa ofiar na rzecz Diakonii Obsługa i zarejestrowanie transakcji polegającej na wpłacie ofiar na rzecz Diakonii Wykonanie umowy (art. 7 ust. 1 pkt 2 Dekretu oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO) Okres niezbędny do rozliczenia transakcji zgodnie z przepisami prawa
Przesyłanie newslettera Informowanie o działalności Diakonii za pomocą newslettera Uzasadniony interes Diakonii (art. 7 ust. 1 pkt 6 Dekretu art. 6 ust. 1 lit. f RODO) Do momentu wyrażenia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania
Kontakt za pomocą formularzy kontaktowych Obsługa kontaktu z Użytkownikiem za pomocą formularza kontaktowego Zgoda osoby zainteresowanej (art. 7 ust. 1 pkt 1 Dekretu, art. 6 ust. 1 lit. a RODO) lub na podstawie art. 9 ust. 2 lit. d RODO Okres niezbędny do podjęcia i obsługi kontaktu lub do wycofania zgody
Archiwizacja księgowa i podatkowa Archiwizowanie danych podlegających archiwizacji księgowej i podatkowej na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa i przepisów prawa kanonicznego Przepis prawa (art. 7 ust. 1 pkt 3 Dekretu oraz art. 6 ust. 1 lit. c RODO) Okres niezbędny dla realizacji celów zazwyczaj 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego
Obsługa wydarzeń organizowanych przez Diakonię Rejestracja uczestników wydarzenia Uzasadniony interes Diakonii (art. 7 ust. 1 pkt 6 Dekretu oraz art. 6 ust. 1 lit. f RODO) Okres niezbędny do organizacji wydarzenia
Zgłoszenia kandydatów na członków i wolontariuszy Rejestracja kandydatów na członków i wykonywanie wolontariatu Przepis prawa kanonicznego oraz wykonanie umowy (art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 Dekretu oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO) Okres członkostwa w Diakonii oraz wykonania porozumienia
Kontakt osoby chcącej uzyskać wsparcie od Diakonii Obsługa kontaktu z osobami potrzebującymi wsparcia od Diakonii Ochrona żywotnych interesów osoby (art. 7 ust. 1 pkt 4 Dekretu oraz art. 6 ust. 1 lit. d) RODO) Okres niezbędny dla świadczenia pomocy
5. Jak chronimy dane osobowe?
Wszyscy członkowie Diakonii oraz inne osoby zaangażowane w naszą działalność, uzyskujący dostęp do danych osobowych, muszą przestrzegać wewnętrznych zasad i procesów związanych z przetwarzaniem danych osobowych w celu ich ochrony i zapewnienia poufności. Są oni również zobowiązani do przestrzegania wszystkich technicznych i organizacyjnych środków bezpieczeństwa wprowadzonych w celu ochrony danych osobowych.
Wdrożyliśmy odpowiednie środki techniczne i organizacyjne mające na celu ochronę danych osobowych Użytkowników przed nieuprawnionym, przypadkowym lub niezgodnym z prawem zniszczeniem, utratą, zmianą, niewłaściwym wykorzystaniem, ujawnieniem lub dostępem oraz przed wszelkimi innymi nielegalnymi formami przetwarzania. Te środki bezpieczeństwa zostały wdrożone przy uwzględnieniu odpowiednich rozwiązań technicznych, kosztów wdrożenia, zagrożeń związanych z przetwarzaniem i charakteru danych osobowych, ze szczególnym uwzględnieniem danych wrażliwych.
6. Kto ma dostęp do danych osobowych i komu są one udostępniane?
Możemy przekazywać dane osobowe podmiotom trzecim, aby realizować cele wymienione w punkcie 4 w zakresie, w jakim są one dla nich niezbędne do wykonania zadań przez nas zleconych, jeżeli wymaga od nas tego przepis prawa lub jeżeli dysponujemy inną podstawą prawną (np. wyrazili Państwo zgodę na przekazanie danych). Za podmioty trzecie mogą być uznane:
a) podmioty przetwarzające dane osobowe na zlecenie Diakonii, takie jak:
● podmioty świadczące usługi dostawy lub hostingu systemów lub narzędzi informatycznych dla Diakonii;
● podmioty świadczące obsługę kadrową, księgową;
● podmioty świadczące usługi archiwizacji dokumentów;
Jeżeli korzystamy z podmiotami, które w naszym imieniu przetwarzają dane osobowe, korzystamy jedynie z usług takich podmiotów przetwarzających, które zapewniają wystarczające gwarancje wdrożenia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, aby przetwarzanie spełniało wymogi Dekretu i RODO i chroniła prawa osób, których dane dotyczą. Przetwarzanie danych osobowych przez podmioty trzecie ma miejsce tylko w zakresie, w jakim jest to niezbędne dla prowadzenia działalności przez Diakonię. Posiadamy kontrolę nad działaniem takich podmiotów za pomocą odpowiednich zapisów umownych chroniących Państwa prywatność.
b) operatorzy bankowi;
c) dostawcy usług kurierskich oraz pocztowych;
Powyższe podmioty są zazwyczaj samodzielnymi administratorami danych, co oznacza, że Diakonia nie ma wpływu na to, w jaki sposób oraz w jakim zakresie przetwarzają one Państwa dane osobowe. Diakonia nie jest odpowiedzialna za zgodność działalności takich podmiotów z przepisami.
7. Jakie przysługują osobie prawa z zakresu danych osobowych i jak można z nich korzystać?
Użytkownik ma prawo dostępu do swoich danych osobowych przetwarzanych przez Diakonię. Jeśli uważają Państwo, że jakiekolwiek informacje dotyczące Państwa osoby są nieprawidłowe lub niekompletne, mają również Państwo prawo wnieść o ich sprostowanie w sposób określony w punkcie 3.
Mają Państwo również prawo do:
a) wycofania Państwa zgody w przypadku, gdy Diakonia uzyskała taką zgodę na przetwarzanie danych osobowych;
b) żądania dostępu do danych osobowych oraz informacji o sposobie ich przetwarzania;
c) żądania sprostowania i aktualizacji przetwarzanych danych
d) usunięcia Państwa danych osobowych;
e) żądania ograniczenia przetwarzania Państwa danych osobowych;
f) przenoszenia Państwa Danych osobowych;
g) wyrażenia sprzeciwu – z przyczyn związanych z Państwa szczególną sytuacją – wobec przetwarzania Państwa danych osobowych w oparciu o uzasadnione interesy Diakonii,
h) wniesienia skargi do organy nadzorczego,
1) którym dla Kościoła katolickiego w Polsce jest Kościelny Inspektor Ochrony Danych, skwer kard. Wyszyńskiego 6, 01-015 Warszawa
2) oraz w sprawach z zakresu RODO do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa,
jeżeli uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych odbywa się z naruszeniem przepisów prawa.
W celu kontaktu odnośnie realizacji danego prawa wyślij wiadomość na adres diodo@diecezja.radom.pl
Informacji odnośnie sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych staramy się udzielać bez zbędnej zwłoki – z zasady w terminie miesiąca od otrzymania żądania. W razie potrzeby termin ten możemy przedłużyć o kolejne dwa miesiące z uwagi na skomplikowany charakter żądania lub liczbę żądań. Jednak w każdym przypadku, w terminie miesiąca od otrzymania żądania, poinformujemy Cię o podjętych działaniach i (w stosownych przypadkach) o przedłużeniu terminu, z podaniem przyczyny takiego opóźnienia.
8. Przekazywanie danych osobowych do Państw trzecich
Przy przetwarzaniu Państwa danych osobowych przez Diakonię może występować przekazywanie danych do państw poza strefą Europejskiego Obszaru Gospodarczego (tzn. państw trzecich). Diakonia przy realizacji swoich celów korzysta bowiem z narzędzi i usług podmiotów, które mają swoją siedzibę poza Europejskim Obszarem Gospodarczym. Jednocześnie transfer danych odbywa się na podstawie standardowych klauzul umownych, które gwarantują stosowanie standardu ochrony danych osobowych i zobowiązują te podmioty do stosowania przepisów RODO.
9. Polityka plików cookies
a) Poprzez pliki cookies (tzw. ciasteczka) należy rozumieć dane informatyczne przechowywane w urządzeniach końcowych Użytkowników, przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. W szczególności są to pliki tekstowe, zawierające między innymi nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
b) Strona internetowa www.dk.radom.pl nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
c) Strona internetowa wykorzystuje dwa rodzaje plików cookies – sesyjne i stałe. Pliki sesyjne są przechowywane w urządzeniu końcowym tymczasowo – do momentu opuszczenia strony. Pliki stałe przechowywane są przez czas wynikający z ich konfiguracji lub do czasu usunięcia ich przez Użytkownika.
d) Dla zapewnienia optymalnego działania oraz bezpieczeństwa stron internetowych wykorzystujemy pliki cookies usługi [x]. Polityka prywatności usługi [x]
e) Standardowo oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych domyślnie dopuszcza umieszczanie plików cookies na urządzeniu końcowym Użytkownika. Ustawienia te mogą zostać zmienione przez Użytkownika w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym przesłaniu na urządzenia Użytkownika.
f) Użytkownicy strony internetowej mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
Przykładowe opcje edytowania w popularnych przeglądarkach:
● Mozilla Firefox: www.support.mozilla.org/pl/kb/ciasteczka
● Internet Explorer: www.support.microsoft.com/kb/278835/pl
● Google Chrome: www.support.google.com/chrome/bin/answer.py?hl=pl&answer=95647
● Safari: www.safari.helpmax.net/pl/oszczedzanie-czasu/blokowanie-zawartosci/